onsdag 11 februari 2009

Släktkalas: Gratinerade kycklingwraps med guacamole och fruktcocktailkaka

I fredags hade jag kalas för släkten och ville bjuda på nåt gott men enkelt. Det blev mumsiga wraps och fruktkaka...

Gratinerade kycklingwraps:
  • 1700 g kycklingfilé, tinad och skuren i strimlor
  • 3 påsar tacokrydda
  • olja
  • 5 dl gräddfil
  • 350 g salsasås medium
  • ca 300 g riven ost till fyllningen
  • salt
  • tortillabröd
  • ca 300 g riven ost till gratineringen
Blanda olja, vatten och tacokrydda till en bra konsistens och blanda med kycklingfilén. Låt marinera i kyl över natten.
Stek kycklingen i omgångar, i slutet av stektiden är det bra att hälla på lite vatten så kycklingen blir genomlagad utan att bli bränd. Låt kycklingen svalna.
Låt salsan rinna av i en sil och häll i den i kycklingen tillsammans med gräddfil och ost. Smaka av med salt.
Vira in kycklingröran i tortillabröden och lägg med skarven ner i en långpanna. Strö riven ost över och gratinera i ugn, 225*, tills osten smält och fått lite färg.

Guacamole:
  • 6 st mogna avokados
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk sambal oelek
  • pressad citron
  • salt
Gröp ur och mosa guacamolen i en djup tallrik, pressa i vitlöken och blanda i tillsammans med sambal oelek. Smaka av med salt. Pressa eller droppa citronsaft över så att den inte mister sin vackra gröna färg.

Servera tillsammans med en härlig sallad.

Recepten räckte till 10 vuxna. När jag gjorde det blev det 27 wraps tror jag men det var väldigt ojämnt med kyckling i dem... Om jag skulle göra detta receptet igen tror jag det skulle bli ca 15-20 wraps med lagom mycket fyllning. Jag skulle även ta mindre gräddfil, 3 dl skulle räcka gott och väl.

Lenas fruktcocktailkaka:

Det här receptet fick mamma av en grannfru i området vi bodde i när jag va liten. Jag har skrivit av det till min egen lilla receptsamling. Den känns ganska 80-tal men jag var nyfiken på hur den skulle bli. Mycket god tyckte alla på kalaset. I originalreceptet ska man använda brunt farinsocker men jag hade inte det hemma så jag bytte ut det mot råsocker. Man kan även strö över hackade nötter.
  • 4 dl vetemjöl
  • 4 dl socker
  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 tsk salt
  • 2 ägg
  • 1 burk fruktcocktail (ca 800 g)
  • spadet från fruktcocktailen
  • råsocker
Blanda alla ingredienser utom råsocker i en bunke.
Häll i kakform och strö över råsockret och eventuellt nöthack.
Grädda i 1 timme i 125-150*.
Servera med grädde.

Receptet ger 2 kakor.
Mamma hälsar att det bästa är att göra den i pajform... Hrm... Jag gjorde den i sockerkaksform som jag smörade och bröade med strömjöl.

Mormor hade även med vår älskade mormorskaka, mer om den kan du läsa här.
All maten var uppskattad av gästerna, de ville till och med ha recept - kan man få bättre betyg?!

2 kommentarer:

  1. Hej Linda,
    Ja, allt var superbt gott och gillades av fyra generationer från två håll! :-)
    Kul att kakan känns 80tal för då åt du den när vi fikade på innegården!

    I pajform gräddas kakan fortare, men den blir lika bra i vilket som.
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Denna kaka brukade min farmor göra. Jag hade nästan glömt bort den.Väldigt god.

    SvaraRadera