onsdag 21 mars 2012

Gelégodis lchf

Jag har precis ställt in ett experiment i kylen... Blev så sugen på gelégodis att jag kände att jag ville testa att göra själv. Vi får se hur de blir om några timmar ;p

6 tsk gelatinpulver
6 msk vatten + en skvätt till bären
225 g frysta blåbär och hallon
1/2 dl sukrin flor

Koka upp bären med en skvätt vatten tills de tinat och saftat till sig, passera dem sedan genom en sil för att få bort alla kärnorna. Häll tillbaka bärvätskan i kastrullen och koka upp tillsammans med sukrinet. Blanda gelatinpulvret med vatten och låt svälla i några minuter, blanda sedan ner det i den varma blandningen. Rör tills gelatinet har smält helt i bärvätskan och skeda upp i silikonformar. Ställ kallt att stelna under några timmar.

Mer info kommer när jag vet hur det gick ;p

Edit: Nu såhär 2 timmar efter att jag ställde in formarna i kylen så va jag tvungen att smaka på en godis. Det blir ju inte sött som geléhjärtan såklart, och det är väl inte heller meningen... Men de stelnade fint och blev goda :) Mycket smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar