söndag 6 mars 2011

Fras med havre och dadlar

Igårkväll blev jag så himla sugen på något sött och gott men kände inte för att gå till affären och skåpen gapade tomt... Då kom jag att tänka på något en barndomsväns farmor gjorde en gång när jag va hemma hos min vän och jag gjorde nåt liknande...

Smält en klick smör i en stekpanna. Ringla i honung (farmodern hade socker men jag har inget socker hemma) och låt det karamelliseras lite. Strö över havregryn och blanda med en stekspade. Klipp i några dadlar (farmodern hade inga dadlar i men jag tänkte det skulle bli gott) och stek en stund under omrörning. Häll upp på en tallrik så det får svalna lite för det är väääääääldigt varmt när det kommer direkt från stekpannan. Alternativt kan man klicka upp det på ett bakplåtspapper så det blir munsbitar, om jag gör det igen nån gång ska jag nog göra det... Lördagsgodis på några minuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar