lördag 14 mars 2009

Kycklinglår med couscous och grönsaker

Eftersom jag ska flytta till sommaren har jag bestämt mig för att det kan vara käckt att äta upp all mat som finns i frysen, igår tillagade jag kycklinglår som jag hittade långt in i en låda.

  • 2 kycklinglår
  • 2 dl couscous
  • 3 dl vatten
  • 1 paprika
  • några nävar fryst broccoli
  • 1 stor morot
  • 1 lök
  • 1 vitlök
  • i buljongtärning
  • grillkrydda
  • salt&peppar
  • olivolja
Sätt ugnen på 225*. Skär moroten, paprikan och löken i bitar och lägg i en långpanna. Dela och skala vitlöken, pressa klyftorna under en kniv och lägg i dem och broccoli i långpannan. Häll över couscousen, smula ner buljongen och häll över vatten. Olja in kycklinglåren, krydda på båda sidorna och lägg dem ovanpå couscousblandningen. Ställ in långpannan i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Skär ett snitt i kycklingen för att se så den är klar.

Jag delade kycklingen när den va klar och blandade delarna med couscousen, då räcker det till ca 3-4 portioner i stället för 2. Couscousen blir lite överkokt men det funkar fint ändå, och det är ju väldigt smidigt att tillaga allt samtidigt :)

1 kommentar:

  1. Detta såg riktigt gott och så smidigt att lägga couscousen i långpanna, det hade jag aldrig kommit på!!

    SvaraRadera