torsdag 12 mars 2009

Nötbit med hasselbackspotatis och svampsås

Jag köpte nötbit när det var extrapris för ett tag sen och visste inte riktigt vad jag skulle göra med den... För någon vecka sen tog jag upp den ur frysen och gjorde den i ugnen. Jag serverade den med hasselbackspotatis, svampsås och sallad, gott! Såhär gjorde jag:



Kött:
  • ca 1 kg nötbit
  • olivolja
  • soya
  • balsamvinäger
  • salt&peppar
  • grillkrydda
Sätt ugnen på 125*. Blanda olja, soya, balsamvinäger och kryddor och kleta in köttet med det. Lägg köttbiten i en ugnssäker form och stick i en stektermometer i den tjockaste delen av köttet, sätt in formen i ugnen och stek tills termometern visar 75*. Steken är då rosa inuti. Jag har för mig att det tog runt 1½-2 timmar ungefär. Låt steken svalna i ca 15 minuter och skär sedan upp den i tunna skivor.

Hasselbackspotatis:
  • potatis, ca 3 st per portion
  • smör
  • ströbröd
  • salt
Skala potatisen, skär sedan skivor nästan ända ner, de ska inte delas helt. Lättast är att lägga potatisen i en träslev och skära ned tills kniven tar i trä't. Lägg i en ugnssäker form, pensla med smält smör och salta. Sätt in i ugnen på 225* i ca 30 minuter. Pensla med mer smör ibland. När det är ca 10 minuter kvar, pensla en sista gång med smöret och sikta ströbröd över. Ställ in i ugnen igen och baka klart. Känn efter med en sticka så att potatisen är mjuk inuti.

Sås:
  • sky
  • vatten
  • köttbuljongtärning
  • färska champinjoner
  • smör
  • vetemjöl
  • grädde
  • soya
  • salt&peppar
Skiva champinjornerna och stek i en torr kastrull tills vattnet kokat in. Klicka i smör och stek ytterligare en stund. Strö i någon matsked mjöl och fördela över svampen, häll sedan på skyn från steken. Vispa ur ugnsformen med vatten för att få ur allt det gottiga och smula sedan ner i buljongtärningen i svampblandningen. Koka ett tag. Häll på grädde och koka upp igen. Smaka av med soya, salt och peppar.

Servera med blandad sallad.

Köttet går bra att frysa in och värma i micron men potatisen var inte så god när man värmt den... Rekommenderar att man fryser in bara köttet och ev. sås och gör i ordning tillbehör för sig när man ska äta.

1 kommentar:

  1. Så gott med Hasselbackspotatis, det var verkligen länge sedan man åt det.

    Fin blogg du har!

    MVH
    Nadja

    SvaraRadera