måndag 22 november 2010

Köttbullar "man tager vad man haver"

Jag har kommit på att jag glömmer fota och skriva in de recept jag lagar. För tillfället är det dock inte mycket mat som lagas på min spis som jag inte lagat tidigare men här är ett recept från förra veckan:

Köttbullar:
500 gram blandfärs
havregryn
mjölk
1 ägg
pesto
salt och peppar
en tredjedels paket fetaost
1 liten gul lök
vitlök

Sås:
5 dl mjölk
1 dl rödvin
soya
salt och peppar
massa färska champinjoner
mjöl
smör
hp-sauce

Häll nån näve havregryn i en bunke tillsammans med en skvätt mjölk, ett ägg, salt och peppar och en sked pesto. Hacka löken fint, pressa nån vitlöksklyfta och strö ner i bunken, blanda och låt stå en stund.
Under tiden kan du göra såsen. Skär champinjonerna i bitar och stek i smör. När de fått färg, strö mjöl över dem och rör runt. Häll sedan på mjölken och vinet och koka upp.
Blanda ner köttfärsen i havregrynsblandningen och skär fetaosten i små kuber och fördela i smeten. Rulla till små köttbullar och lägg dem i såsen. Rör inte runt förrän alla köttbullar är i grytan och de har blivit så gott som genomkokta - fortast går det om du lägger på ett lock när alla köttbullarna är i grytan.
Låt småkoka under lock en bra stund och smaka av med soya, salt och peppar samt hp-sauce.
Servera med kokt pasta.

Räcker till ca 4-6 portioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar