torsdag 12 februari 2009

Pasta Carbonara

Jag älskar pasta carbonara, men döm av min förvåning när jag upptäckte att pasta carbonara på restaurang inte alls var som mammas?! När jag berättade om det för henne skrattade hon och sa att vitlöken har hon lagt till själv. Behöver jag säga att jag gillar mammas variant bäst? ;)


Detta behövs till ca 2 port eller 1 stor portion om man är väldigt hungrig eller sugen:
  • Pasta
  • 2 dl vispgrädde
  • 140 g skivat bacon
  • 2 ägg
  • Vitlök
  • Salt och nymald svartpeppar
Koka pasta efter anvisningar på förpackningen.
Skär bacon i strimlor och stek i stekpanna, det behöver inte bli krispigt. Häll vispgrädde över baconet och låt koka upp, pressa sedan i vitlök efter smak - jag har i myyycket vitlök.
Smaka av med salt och peppar och kläck sedan snabbt i äggen och rör runt.
Blanda med pastan och njuuut!

2 kommentarer:

  1. Har hon lagt till vitlöken själv? yeah right
    vad jag vet så är grundreceptet - enligt italienare fläsk, pasta, vitlök, mycket svart peppar,grädde och (minst ett ägg till varje person)och om man vill spica till det - hacka lite basilika. Problemet är att alla har gjorts sin egen version av det och har förändrat hela rätten, åt helt fel håll.
    jag har t.ex. fått en "flytande" carbonara med purjulök och persilja.

    Men det är inte din mamma som har lagt till den själv, det är ett måste!!!, det är en grund.

    SvaraRadera
  2. Men jag tror knappast grundreceptet har lika mycket vitlök som mammas :p

    SvaraRadera