torsdag 12 februari 2009

Skinkpaj med ost


Jag älskar paj! I måndags gjorde jag en ost och skink-paj med sådant jag hittade i frysen såsom julskinka och brännvinsost med saffran. Jag hade inte så mycket ost men desto mer skinka så det blev mer en skink och ost paj. Här framför mina födelsedagsblommor :)

Pajdeg:
  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • lite vatten
Blanda ihop smör och mjöl med händerna i en bunke, det ska bli lite smuligt. Ha i någon mtsk vatten och blanda till en deg som du trycker ut i en ugnssäker form. Låt pajdegen stå i kylen medan du förbereder fyllningen och ugnen värms upp.

Fyllning:
  • 3 ägg
  • 3 dl mjölk
  • 300 g skinka (i receptet ska det vara 150 g)
  • 1½ dl ost (i receptet ska de va 3-4 dl)
  • salt och svartpeppar
Skär skinkan i strimlor eller kuber. Riv osten eller skär den i kuber. Blanda ägg, mjölk, salt och peppar i en bunke. Ta ut pajdegen och lägg i skinkan och osten, häll över äggstanningen och grädda i ugnen i ca 40 min, 200*.

Receptet räcker till ca 6 portioner.
Jag brukar göra den här pajen på kassler eller rökt skinka och det tycker jag passar bättre men det här blev gott också :)

1 kommentar:

  1. Hej Linda!
    hittar ingen mailadress till dig så jag skriver här.Jag undrar om jag får kopiera några av dina härliga recept och lägga upp på min hemsida. Du har så många enkla härliga recept. givetvis länkas recepten hit. Du kan väl höra av dig/MVH Britt-Marie
    bimban@bimban.se

    SvaraRadera