söndag 25 oktober 2009

Cupcakes med hallon och choklad

I fredags slog jag till och gjorde mina första cupcakes!
Jag inspirerades av boken Maffiga Muffins av Susanna Tee och använde mig av hennes standardrecept på muffins men lade till kakao och vaniljsocker i smeten och mörk choklad och frysta hallon när jag hällt smeten i formarna. Det blev 12 fina muffins, men kanske hade jag för stora formar för jag tyckte de blev lite små. Om jag använder samma recept igen så kommer jag nog göra färre antal av samma smet.
När de fått svalna spritsade jag på smörkräm som också finns recept på i boken. Det står att den satsen jag gjorde skulle räcka till alla 12 men antagligen är det inte tänkt att man ska spritsa på den för den räckte bara till hälften ;) Men det passade perfekt eftersom jag tänkt frysa ner hälften i vilket fall.
Som dekoration gjorde jag blommor i sugarpaste som jag färgade själv i samma färger som formarna. Jag färgade den med pastafärg, och blev förvånad att man behövde så lite färg! Men det är ju jättebra, då kommer den räcka länge ;) Sedan kavlade jag ut den och tryckte ut blommor med formar liknande pepparkaksformar. Den första dekorerade jag redan i fredags till min kära Nils och han blev jätteglad :)Sedan bjöd jag även hans föräldrar som var uppe från Skåneland på dessa:

2 kommentarer:

  1. Blomstrande muffins! Du är så inspirerande :-)

    Kramar mamma

    SvaraRadera
  2. Vilka läckergommar. Vill du utveckla det hela mer kan du titta in på vår sida men cupcakeskragar m.m.

    SvaraRadera