söndag 11 oktober 2009

Kantarellsoppa

Oj, nu var det längesen jag uppdaterade här!
Jag har dock inte slutat laga mat ;p och när jag idag kopplade in kameran fanns det bilder på både pasta och soppa där... Här kommer soppan:

Slät kantarellsoppa, ca 5-6 portioner:
* 10 dl vatten
* 3 buljongtärningar, jag hade svampbuljong
* vispgrädde
* 350 gram kantareller
* 1 gul lök
* balsamicovinäger
* soya
* lingonsylt
* timjan
* salt och peppar
* smör

Rensa svampen, skär ner den i mindre bitar. Stek i torr kastrull tills den ger ifrån sig vatten, koka in vattnet i svampen. Hacka löken fint under tiden. När svampen är klar, lägg i smör och lök i samma stekpanna och stek allt gyllenbrunt. Häll på vatten och smula ner buljongtärningen. Koka ett tag, tag sedan kastrullen av plattan och mixa soppan slät med stavmixer. Fortsätt koka och häll i grädde efter smak. Smaka av med soya, balsamicovinäger, lingonsylt och kryddor.

Garnera med lite grädde och balsamico och servera med rostat bröd med smör.

Jag provade mig fram med kryddorna och min soppa blev lite mycket kryddor i på slutet men den blev god ändå. Hade jag tänkt efter hade jag sparat lite svamp som jag hade smörfräst och haft i på slutet. Dagen efter serverade jag den med vitlöksbröd vilket också var mumsigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar