måndag 26 januari 2009

Gryta med nötkött, champinjoner, paprika och lök

Jag brukar ha hela frysen full med matlådor men eftersom jag ofta varit för trött för att laga mat den senaste tiden så upptäckte jag i förra veckan att all färdig mat va slut. Efter lite funderande så lagade jag en mumsig gryta på nötkött. Gott!

  • Kött... Jag hittade två portionsbitar entrecote, det blir inte så mycket men ta så mycket kött du vill.
  • Olivolja
  • 1 paprika, gärna röd
  • 5 st färska champinjoner
  • 1 gul lök
  • 5 vitlöksklyftor
  • Vetemjöl
  • Köttbuljong
  • Vispgrädde
  • Cumberlandsås
  • Sambal oelek
  • Soya
  • Salt & Peppar
Nedan recept räckte till ca 5 portioner.

Skala och skiva löken, skär paprikan och champinjornerna i bitar samt skala och dela vitlöken. Stek i lite olivolja tillsammans med köttet i bitar. När köttet brynts lite och grönsakerna mjuknat, strö över någon matsked vetemjöl. Rör runt så att vetemjölet fördelas jämnt. Häll på ca 5 dl vatten och lägg i en buljongtärmning, låt grytan koka en stund och häll sedan i ca ½ dl vispgrädde. Koka upp igen och smaksätt med 1 tsk sambal oelek för lite hetta, 1 mtsk cumberlandsås för lite sötma och lite soya för färg och sälta. Smaka av med salt och peppar.
Servera med det du tycker är godast, jag valde jasminris vilket passade fint till!

3 kommentarer:

  1. Oj, den har hon väl inte gjort själv? Sa pappisen... :-) Jodå, sa mamman, hon har ju laqat matpaket.

    Grytan ser smaskig ut!
    Kramis ma och pa <3

    SvaraRadera
  2. Haha, ni e för roliga :p Tror inte papsen att jag kan laga mat? ;p
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. såg supergott ut! ska testa.

    SvaraRadera