söndag 4 januari 2009

Pizza utan jäst

Idag var jag sugen på pizza men alla pizzadegar jag hittade skulle man ha mjölk och jäst i och jag hade ingen lust att gå och handla så jag kollade runt lite på nätet och sen gjorde jag min egen deg inspirerad av scones som jag gjorde tre olika småpizzor av...



















Deg:
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 1 msk olivolja
  • 1 msk flytande honung
  • ½ dl vatten
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Häll i oljan, honungen och vattnet och knåda till en deg. Ha i lite extra mjöl eller vatten beroende på hur degen ser ut.
Dela degen eller gör en stor pizza, om man dubblar satsen räcker det nog till en långpanna, kavla ut och lägg på förvärmd och oljad plåt. Lägg på valfri fyllning och grädda på 250* tills den ser färdig ut i mitten av ugnen.

Mina fyllningar för dagen á la man tager vad man haver..:
  1. Tacosalsa, rökt kalkonbröst med chili, färsk tomat och brännvinsost med liten smak av saffran.
  2. Ketchup, strimlad julskinka, soltorkad tomat, kapris och brännvinsost med liten smak av saffran.
  3. Ketchup, strimlad julskinka, färsk tomat och brännvinsost med liten smak av saffran.

7 kommentarer:

  1. Hej Linda,
    Jag blir ju hugrig igen när jag ser dina smaskiga pizzor! Du har ju pratat om att prova glasfusing, jag hittade en möjlighet i Kungälv. http://www.kungalv.se/Kalendarium2/Kalendarium/Glasfusing---workshop/
    Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Grattis Linda, du har vunnit en utmärkelse, "award", för din fin matblogg! Välkommen in på min Prat & Mat!

    SvaraRadera
  3. Tack för ett bra recept =)

    SvaraRadera
  4. Mycket god pizzadeg!

    SvaraRadera
  5. Vilken smidig deg!! Toppenbra!

    SvaraRadera
  6. Fruktansvärt bra deg! Jag är kär

    SvaraRadera