fredag 2 januari 2009

Köttbullar a'la Nigella

Den 5 november provade jag ett recept ur Nigellas kokbok Kort och gott, nämligen hennes italienska köttbullar i tomatsås.
Jag ändrade lite i receptet, tog exempelvis blandfärs i stället för hälften nöt och hälften fläsk, och lite extra parmesan... Parmesan i köttbullar?! Ja, gott bidde det i alla fall ;)
Jag ändrade även måtten lite på tomatsåsen då förpackningen jag hade var 500 g i stället för 400 som det stod i receptet, men lite extra sås är aldrig fel!
I kokboken finns en uppmaning till att äta köttbullarna med hemlagad pasta men eftersom jag inte har någon pastamaskin så köpte jag färsk tagliatelle i affären i stället, det var mycket gott till.
Det tog lite tid att laga receptet men det var fantastiskt gott och räckte till några portioner att lägga i frysen vilket alltid är bra, nästa gång ska jag dock ha i lite mer kryddor i köttbullarna, kanske lite extra vitlök då jag är av åsikten att vitlök är en ingrediens och inte en krydda ;p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar