lördag 3 januari 2009

Vete"risotto" med tomat

I våras var mamma och jag och åt på en restaurang på Linnégatan och mamma åt något som var ungefär som en risotto enligt servitören men den var gjord på bulghur tror jag och tomatsås...
Igår fick jag för mig att jag skulle försöka göra något liknande men jag gjorde den med matvete i stället, det blev riktigt gott!


















  • 3 dl matvete
  • 1 brk krossade tomater, 400 g
  • 1 dl vatten
  • 1 lök, jag använde rödlök men det funkar nog med vilken som helst
  • 1 vitlöksklyfta
  • olivolja
  • buljongtärning och kryddor
Hacka vitlök och lök och fräs mjukt i olja i en kastrull.
Häll i matveten och rör om litegrann.
I med tomaterna, vatten och en buljongtärning och koka i ca 12 minuter eller tills matveten har bra konsistens.
Krydda efter smak - jag använde paprikapulver, salt och svartpeppar.

Ät som det är eller servera med något du gillar... jag åt den tillsammans med chorizo.
Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar