fredag 2 januari 2009

Vegetarisk makaronigratäng

Onsdagen den 10 september i år hade jag tänkt laga vegetarisk lasagne men när jag kom till affären hade de helt slut på lasagneplattor - typiskt! Men jag tänkte om och bestämde mig för att göra makaronigratäng i stället, här kommer receptet som jag hittade på:
  • 500 g makaroner: (OBS! inte snabbmakaroner, då blir det nog lite slabbigt...) förkokas, ungefär till halva tiden - tills de börjat mjukna.
  • 1 burk/förpackning krossade tomater värms i kastrull.
  • 150 g fryst spenat: tinas och vänds i tomaterna.
  • 150 g quornfärs, vänds ner i tomaterna.
  • Krydda tomatsåsen efter tycke, jag hade i vitlök, salt&peppar, oregano, paprika- och chilipulver... eftersom det ska på ostsås sen är det bra att krydda lite extra.
  • Blanda den halvkokta pastan med tomatsåsen och häll ner i en ugnssäker form.
  • Häll över ostsås, jag använde 1 förpackning av Keldas färdiglagade som var överraskande god, men det går såklart bra att göra egen också och blir nog godare även om denna färdiglagade var helt ok.
  • Släng in formen i mitten av ugnen på 225* i ca 20 minuter.
Gratängen räcker till ca 6 pers och är kalasgod. Det är gott med ganska mycket ostsås på, och om man vill kan man strö lite extra ost över gratängen innan man ställer in den i ugnen.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar